Začněme rovnou vizí budoucnosti Znojma. Co považuješ za stěžejní pro rozvoj našeho města? Naše uskupení Znojmáci – Znojmo srdcem a rozumem má dvanáctibodový program, což jsou naše priority, úkoly, které musíme postupně řešit. Osobně však považuji za klíč k rozvoji města dostupné bydlení. Bohužel v tomto směru dosavadní radnice selhala. Objevilo se sice pár dobrých záměrů, ale dopadly fiaskem. Příkladem je zamrzlá výstavba Nových Oblekovic nebo plány na výstavbu u městského lesíka, kde zůstalo zatím jen u velmi kontroverzního prodeje pozemků. Slibovat výstavbu nových bytů z pozice města by bylo ovšem nepoctivé. Znojmo nemá rozpočet na to, aby mohlo postavit ze svých vlastních zdrojů nové bytové domy či dokonce novou čtvrť. Nicméně pořád jsou různé modely, kdy se město spojí se soukromým investorem, jako to udělali v Brně nebo v Židlochovicích, případně je cesta v družstevním bydlení. Pokud má Znojmo peníze na stavbu obřího parkovacího domu na nám. Svobody, pak může stejnou částku investovat do bydlení. Na druhou stranu je potřeba říct, že by v budoucnu pomohlo už to, aby město více dbalo na smlouvy s developery. To je případ Nových Oblekovic, kde Znojmo nemá žádné páky na investora. Není to ale jen o výstavbě. Znojmo má ve svém majetku stále dostatek bytů. Ty se prodávají či pronajímají netransparentní obálkovou metodou. Město by mělo zohlednit, komu byty pronajímá. Část bytů by měla sloužit jako startovací byty pro mladé rodiny s dětmi, část pro seniory či sociálně slabší. Bytovou politiku města musíme změnit. Ty učíš už 15 let na znojemském vícejazyčném gymnáziu němčinu a dějepis. Máš také pocit, že mladí lidé prchají ze Znojma, protože tu nemají perspektivu? Částečně ano, nicméně si myslím, že je fajn, když se mladí lidé po střední škole vydají takříkajíc do světa. Naberou zkušenosti a získají jiný pohled na to, jak věci fungují. Horší je, když se pak nevrátí do svého rodného města. V posledních letech mám pocit, že se Znojmo zaseklo v minulosti, nejde s dobou. Ať jsem konkrétní, vezmi si trendy v životním stylu. Jiná města podporují zdraví a pohyb. U nás radnice zakáže míčové hry v parcích s tím, že si mají jít děti hrát fotbal na hřiště. Ale kde to hřiště mají k dispozici? Obávám se, že to otevřené hřiště budeme těžko hledat. Dříve bylo hřiště nebo herní plácek na každém rohu. Teď tam jsou např. parkoviště. Já jsem pro živé a pulzující město. Chci vrátit do města život, ne ho dál uzavírat. Jedině tak bude Znojmo atraktivní pro mladé lidi a lidi se zkušeností z velkých měst či ze zahraničí, kteří zase přispějí k rozvoji našeho města. A pokud je chceme do našeho města přitáhnout, musíme jim nabídnout dobré zázemí a služby, ale třeba i kvalitní a pestré možnosti vzdělávání. Vidím to na našich studentech. Když vyrazíme na exkurzi nebo pobyt do Rakouska, baví je to a naučí se mnohem více, vidí, k čemu jim je němčina užitečná. Vzdělání považuji obecně za klíčové. Nabídněme dětem co nejširší možnosti vzdělávání, ať si sami vyberou. Věřím, že to je to nejlepší, co můžeme pro budoucnost našeho města udělat. Podpora vzdělávání je také jedna z priorit, kterým se chci věnovat. V uplynulém volebním období jsem působil jako člen školské komise. Přiznám se, že mě někdy překvapila jistá strnulost v rozhodování. Přál bych si vzdělávací politiku města více otevřít novým možnostem. Na naši schůzku jsi dneska dorazil na kole. Je Znojmo přátelské město k cyklistům? Panuje velký omyl, že se obyvatelé měst dělí na cyklisty a automobilisty a že proti sobě obě skupiny válčí. Já si myslím, že kolo je skvělý dopravní prostředek, a to zvlášť ve městě, a že se skvěle doplňuje s ostatními formami dopravy. Dostaneš se rychle tam, kam potřebuješ, navíc pohyb má pozitivní vliv na naše zdraví. Také vnímám, že lidé na kolách jezdit chtějí, a to i ve Znojmě. Bohužel k tomu nemají podmínky. Nedávno jsem si schválně zkoušel projet naše město takříkajíc odshora dolů a je to vskutku adrenalinový zážitek. Problém je, že Znojmo není na kole bezpečně sjízdné. Máme tu sice několik úseků cyklostezek, ty ale nejsou propojené, a hlavně nevedou kolem některých úseků při hlavních dopravních tepnách. To je pak samozřejmě problém, protože se cyklisté vzájemně ohrožují s auty a mohou se dostat do vzájemného střetu i s pěšími. Takže odpověď na tvou otázku je, že Znojmo má vůči cyklodopravě velký dluh. Radnice má přitom od roku 2019 vypracovanou perfektní cyklostrategii, kde jsou dopodrobna navržena různá opatření, která mají zlepšit pohyb na kole po městě a přispět k bezpečnosti provozu. Dokonce i starosta Malačka v minulých dvou letech několikrát ohlásil záměr realizovat některá konkrétní opatření na podporu cyklodopravy. V průzkumu mu ale asi vyšlo, že by to pobouřilo některé voliče, tak to nechal vyšumět. O cyklodopravě se mluví před každými volbami. Já sám na kole jezdím a vím, že i drobná zlepšení mohou výrazně pomoci. Pokud jste cyklisté, tak víte, koho máte volit, aby se věci konečně pohnuly dopředu. Hodně štěstí Tobě i Znojmu!