Cyklodoprava je podporovaná forma dopravy ve městech. Jak je to ve Znojmě? Dánský Grand Départ letošní cyklistické Tour de France světu ukázal, že Dánsko je cyklistická země a speciálně Kodaň je místem, které je s jízdním kolem neodmyslitelně spjato. Dopravovat se v Kodani, ale i kdekoliv v západní Evropě, včetně našich jižních sousedů, na jízdním kole, je věcí zcela běžnou a společensky přijímanou. Jízdní kolo zde berou jako nejúčinnější, nejpraktičtější, nejspolehlivější a tím pádem široce podporované řešení městské mobility. Kladu si otázku, jak to máme ve Znojmě. Je možné pohybovat se po Znojmě na kole? Je to bezpečné? Je to přitažlivé? Dostanou se obyvatelé našeho města na kole do práce nebo školy? Bojím se, že odpovědi budou váhavé, neřkuli zamítavé. Přitom si myslím, že spousta lidí na kole jezdí ráda, ale v našem městě pro to nemá dostatečné podmínky. Znojemská radnice má přitom „v šuplíku“ propracovanou strategii rozvoje cyklodopravy v našem městě, která tam leží od roku 2019, tedy prakticky celé volební období. Bohužel, jak už jsme asi zvyklí, namísto realizace naplánovaných projektů a opatření na podporu cyklodopravy, zůstává prakticky jen u slibů, PR focení a velkého mediálního humbuku. Strategie přitom předpokládá realizaci celé řady konkrétních opatření, včetně opravdu významných infrastrukturních projektů, jako je například na jaře slibovaných 16 km koridorů pro cyklisty. Realizováno je v tomto ohledu žalostně málo, že se tím radnice uvyklá prezentovat každou drobnost v médiích raději už ani nechlubí. Význam cyklodopravy a její přínos pro obyvatele našeho města Přivádí mě to k další otázce. Proč jiná města do cykloinfrastruktury investují a mají to jako jednu z priorit? Nejspíš proto, že cyklodopravu považují za zdravý, efektivní a svobodný způsob pohybu po městě, nikoli za komplikaci a překážku pro auta nebo chodce. Inteligentní podpora cyklodopravy má přitom opravdu význam. Pohyb po městě na kole je možné navrhnout způsobem, který nekoliduje s dalšími formami pohybu ve městě, ať už jde o automobily nebo pěší. Benefity tohoto způsobu dopravy jsou přitom značné; zlepšení kvality života, čistší vzduch, méně hluku z projíždějících automobilů, průjezdnější ulice, odlehčení kritickému znojemskému transitu, méně parkujících aut v centru, méně dopravních nehod. To vše povede ke zdravější populaci, ale i úsporám, neboť cyklistika je relativně levná na provoz a současně umožňuje dosáhnout prakticky všech koutů našeho města v krátkém čase. Také stoprocentně přispívá k tomu, aby bylo naše město příjemnější pro turisty, ale především pro obyvatele. Naše vize pro cyklodopravu ve Znojmě Cyklodoprava je pro nás neodmyslitelnou formou pohybu po městě. Chceme pro Znojmáky vytvořit takové podmínky, aby mohli využívat kolo jako každodenní dopravní prostředek, aniž by ohrožovali svou bezpečnost nebo bezpečnost ostatních osob, zejména chodců a účastníků silniční dopravy. Obyvatelé Znojma totiž na kole jezdit chtějí. Také se postaráme o to, aby bylo možné na kole bezpečně projet celým městem ze severu na jih. Znojmo má vypracovaný kvalitní Strategický plán rozvoje cyklistické dopravy ve městě z roku 2019. Budeme z tohoto plánu vycházet a postupně budeme realizovat navržená opatření. Náš plán pro podporu cyklodorpavy a rozvoj cykloinfrastruktury Věříme, že to má smysl. Kolo není jen sportovní náčiní, ale i dopravní prostředek. Pojďme konečně změnit slova v činy. Znojmáci si zaslouží víc! Jiří Padalík