Kasárenská křižovatka a prázdná slova Jana Groise Je to už tři roky, co se odehrála tragická smrtelná nehoda mezi obcemi Pavlice a Vranovská Ves. Tehdejší starosta Jan Grois neprodleně po havárii spustil mediální humbuk a sliboval na všechny strany, jak zajistí zvýšení bezpečnosti na nebezpečném dopravním úseku mezi Znojmem a Moravskými Budějovicemi. Posléze přibylo několik úsekových radarů, mimo jiné ve znojemské příměstské části Kasárna. Nicméně ty nejnebezpečnější a nepřehledné silniční úseky zůstaly beze změn. Platí to i pro tzv. kasárenskou křižovatku nad Znojmem, která je taktéž místem častých dopravních nehod. V tomto případě se dlouho mluví, přinejmenším od roku 2016, o vybudování kruhového objezdu. Nicméně, jak už jsme v případě naší radnice zvyklí, zůstává pouze u slov, přestože radnice pod vedením Jana Groise ohlásila, že kruhový objezd bude do konce roku 2020. Kruhový objezd měl být podle vyjádření Jana Groise ze září 2019 hotový v roce 2020 Město Znojmo nás o stavbě kruhového objezdu ujistilo i o rok později na jaře 2020 Starosta Jakub Malačka pokračuje v Groisových stopách: hodně slov a málo činů Bohužel enormní dopravní zátěž v našem městě se otiskuje i do bezpečnosti provozu, bezpečnosti chodců nevyjímaje. Nejde už jen o úmorné popojíždění v nekonečných kolonách, zhoršující se kvalitu ovzduší a všudypřítomný hluk, ale odnáší to i bezpečnost samotných řidičů a obyvatel. Radnice přitom působí, jako by to neviděla. Velký podíl na stávající situaci má kamionová doprava, resp. chybějící obchvat. Možná si se mnou vzpomenete na nehodu kamionu, který na podzim minulého roku sjel ze silnice na Dukelské a najel do zaparkovaných aut. Naštěstí nedošlo ke zraněním, i když to odneslo několik zaparkovaných automobilů. Instalovaný starosta Jakub Malačka se před více než rokem nechal slyšet, že do boje s kamiony nasadí silničních váhy. A co myslíte, jak se záležitost posunula? Asi tak stejně jako v případě obchvatu, jehož dostavbu sliboval v předvolební kampani už před čtyřmi lety Jan Grois. Pravda, váhy jsou spíše v kompetenci kraje, nicméně když nám starosta slíbil, že se o ně postará, měl by své slovo dodržet. Zatím nám dva roky slibuje studii, která řekne, kam váhy umístit. Jakub Malačka slibující v roce 2021 Jakub Malačka slibující v roce 2022 Životu nebezpečné silnice v našem městě. Zaměřme se na kritická místa ebezpečí na silnicích si vybírá nezřídka daň i v podobě lidských životů. Týká se to přímo i centra Znojma, ale třeba i lokalit poblíž škol. Z pohledu nebezpečnosti je na tom nejhůř křižovatka ulic Dukelských bojovníků, Melkusova a Holandská, kde došlo v uplynulých dvou letech ke čtyřem nehodám s pěti vážnými zraněnými. Podobně kritická místa jsou např. křižovatka na ulici Přímětická při výjezdu z Lidlu, ale i spodní část Masarykova náměstí. Jistě si vzpomenete i na další nepřehledné křižovatky. Myslím, že je skutečně čas s tím něco dělat. Obchvat ze dne na den nevykouzlíme, nicméně to není důvod, abychom dále čekali se založenýma rukama. Musíme se neprodleně zaměřit na kritická místa a hledat způsob, jak je udělat bezpečnějšími. Pokud chcete konkrétní příklad, navrhuji, abychom na křižovatce na Dukelské namontovali kamery sledující jízdu na červenou. Přesně takové mají např. v Břeclavi a rozhodně to je ku prospěchu věci. Podobným způsobem můžeme postupovat v kritických místech, kde mimo kamer můžeme vytvořit rychlostní retardéry, samozřejmě zlepšit značení, nebo rovnou provést stavební úpravy pro zvýšení přehlednosti. Podobně nebezpečná je velká křižovatka mezi ulicemi Rooseveltova, Palackého a 28. října. Vyjet z vedlejší silnice je mnohdy nemožné, stejně jako nebezpečné. Pro chodce je tato křižovatka doslova peklem, podobně pro cyklisty. Křižovatka doslova volá po umístění semaforů. I na tom už Jakub Malačka od roku 2018 pracuje. Nejprve nám na jaře 2018 oznámil zadání studie pro vybudování kruhového objezdu, aby nám o tři roky později řekl, že to nepůjde. Letos na jaře pak pro změnu ohlásil zadání studie, která má říct, zda by na této nebezpečné křižovatce mohly být alespoň semafory. Tři roky se vše točí kolem jakýchsi studií, čas plyne, kolony aut se přesouvají po znojemských ulicích, ale semafory jsem na této křižovatce zatím neviděl. Jakub Malačka v roce 2018 ohlašuje plány na vybudování kruhových objezdů na dvou znojemských křižovatkách Jakub Malačka na jaře letošního roku oznamuje zadání studie kvůli umístění semaforů na křižovatce mezi ulicemi Roosevelta, Palackého a 28. října Průjezd městem usnadní chytré semafory Už jsem zmiňoval, že v Břeclavi používají kamerové systémy monitorující průjezd křižovatkou, resp. zaznamenávají jízdu na červenou. V Břeclavi šli ale ještě dál. Už v roce 2016 nainstalovali po městě systém tzv. chytrých semaforů, které spolu vzájemně komunikují a pracují synchronizovaně. Tyto semafory umějí vyhodnotit počet aut i chodců a podle toho se přepínat. Dobrou službu řidičům i čekajícím chodcům poskytují i odpočítávací zařízení, díky kterým např. řidič ví, za jak dlouho se přepne barva na semaforu a nejednají tak nárazově na poslední chvíli. V Rakousku běžná věc. Známe i tzv. zpomalovací semafory, které nechají vozidlo projet jen v případě, že se k semaforu blíží maximálně povolenou rychlostí. e opravdu paradox, že se před pár dny starosta Malačka na svém Facebooku chlubil výměnou semaforů, jejichž jediným benefitem je použití LED žárovky. Samozřejmě, že nasazení chytrých semaforů a dalších technologií něco stojí. V tomto bodě si mohu však jen povzdechnout nad způsobem hospodaření naší radnice. Kolik milionů utratila na předražených zakázkách či jiným způsobem prohospodařila? Pojďme problémy v dopravě řešit, nejen o tom mluvit Velmi rád bych se v zastupitelstvu této problematice intenzivně věnoval. Město má navíc komise pro bezpečnost a dopravu a já se opakovaně divím, že se těmito alarmujícími problémy nijak zvlášť nezabývají. Ptám se, proč se nejdou členové komisí podívat do terénu? Rozhodně je důležité na problematiku dopravní bezpečnosti pohlížet v širších souvislostech. Netýká se totiž jen aut, potažmo řidičů, ale také chodců a cyklistů. Při budování a úpravách stávající infrastruktury pro pěší a cyklisty je potřeba na to myslet. Jako Znojmáci v tomto směru navrhujeme celou řadu opatření. V případě nebezpečných úseků musíme zahájit stavební úpravy či dosadit prvky, které bezpečnost provozu zvýší. V případě frekventovaných a nebezpečných křižovatek nasaďme semafory a ač nejsem příznivcem nadměrných represí, v některých případech pracujme i s kamerami sledujícími přestupky spojené s jízdou na červenou. Obchvat zatím nemáme, ale tím spíš pojďme řešit to, co můžeme z pozice města ovlivnit. Průjezdnost městem mohou zlepšit chytré semafory, jako se to povedlo v nedaleké Břeclavi. Navržená opatření samozřejmě stojí peníze. Vždy je to však otázkou priorit. Bezpečnost provozu, potažmo bezpečnost chodců a cyklistů, mi přijde jako mnohem naléhavější problém než potřeba instalovat v centru města repliky historických kašen za miliony korun. Která místa jsou podle vás v našem městě nejnebezpečnější? Martin Pikola